RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, June 16, 2010

kata-kata hati (6) Yang bertanda 'OREN' (sambungan)

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Selepas itu dua malaikat yang bermata seperti kilat datang kedalam kuburnya. Suara mereka seperti guruh , gigi seperti tanduk lembu, dari mulutnya keluar api yang nyala bersama nafas. Rambut begitu panjang sehingga sampai kekaki mereka. Jarak antara dua bahu mereka seperti perjalanan beberapa hari. Belas kasihan serta kelakuan lemah lembut seolah-olah tidak pernah melawati mereka. (Walaupun tidak mengasari orang-orang yang beriman, namun kehebatannya pun sudah cukup menakutkan). Mereka dikenali dengan nama, MUNKAR dan NAKIR. Di tangan setiap orang dari mereka terdapat tukul yang begitu besar dan berat, jika semua jin dan manusia sekali cuba untuk mengangkat satu tukul maka sudah tentu akan gagal. Sampai sahaja mereka terus memberi arahan kepada mayat, "Bangun dan duduk !" Mayat terus bangun dan duduk. Kain kapannya turun dari kepala hingga ke pahanya. Mereka menyoalnya, "Siapakah Tuhanmu, apakah agamamu dan siapa nama Nabimu?" Mayat menjawab, "Tuhanku Allah yang Maha Esa dan tiada penyekutuNya, agamaku Islam dan Nabiku Muhammad sallallahu alihi wasallam yang merupakan Khaatamun Nabiyyeen." Maka kedua-duanya berkata, "Kamu bercakap benar."

Kemudian mereka menolak jauh akan dinding-dinding kubur dari segala arah yang mana di sebelah atas, kanan, kiri, di sebelah kepala dan kaki kuburnya menjadi luas. Selepas itu mereka berkata, "Angkatlah kepalamu ke arah atas." Apabila mayat mengangkat kepalanya ke arah atas maka ia melihat satu pintu yang melaluinya, ia dapat melihat Syurga. Mereka berkata lagi, "Wahai wali Allah ! Itulah tempat kediaman kamu kerana kamu telah ikut kehendak Allah." Baginda saw bersabda, "Demi Allah yang nyawaku dalam genggamanNya ! Ketika itu mayat merasai satu perasaan yang begitu sangat gembira sekali sehingga perasaan sedemikian tidak sekali-kali akan kembali kepadanya."

Kemudian tujuh puluh tujuh pintu akan dibuka dan melaluinya angin yang sejuk serta keharuman dari Syurga akan memasuki kuburnya. Keadaan sedemikian akan berkekalan hingga hari kiamat.

Anak ku... Abah saban waktu mendoakan moga anak mendapat segalanya itu......

Setelah anak berjual beli dengan Allah, menjual harta, kesenangan, keselesaan , diri anak dan segalanya.....demi Agama Allah , mudah-mudahan anak mendapat TUKARAN YANG HEBAT ITU, kerana ....
"Sesungguhnya Allah sekali-kali tidak menganiaya hambaNya. "
(Al Anfaal : 51)
dan.....
"Apa sahaja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah , niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)." (Al Anfaal : 60)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.