RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Monday, June 14, 2010

kata-kata hati (5) Yang bertanda 'OREN ' (sambungan)


Pada hari kedua (Rabu) 5.5.2010 - waktu Asar
Menemui Rabbnya pada (Selasa) 4.5.2010 -selepas solat Subuh


Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Semas
a roh berpisah dari badan maka ia berkata kepada badan, " Semoga Allah Taala memberi balasan baik kepada kamu. Kamu telah bersegera taat pada Allah serta beribadat kepadaNya dan kamu selalu cuba elakkan dirimu dari kederhakaan kepadaNya. Hari ini adalah mubarak bagimu. Kamu sendiri pun terselamat dari azab dan juga menyebabkan aku pun terselamat." Kata-kata demikian juga diucap oleh badan kepada roh semasa perpisahan. Dengan perpisahan itu kawasan tanah dimana tempat dia telah beribadat menangis. Pintu-pintu langit dimana amalannya telah lalu pun menangis. Pintu langit dimana rezekinya turun juga menangis. Selepas itu lima ratus malaikat tersebut berkumpul dikeliling mayat. Apabila pemandi memalingkannya, malaikat lekas-lekas memalingkannya. Apabila orang memberi kapan, lekas-lekas malaikat memberi kapan dengan kain yang dibawanya dari syurga.

Apabila diberi wangian, maka malaikat terlebih dahulu mengharumkannya dengan wangian yang dibawa oleh mereka. kemudian semua malaikat berbaris dari pintu rumat mayat sampai ke tanah perkuburan dan beristiqbal (menyambut) jenazah serta doa dan istighfar. Melihat kesemua pemandangan ini syaitan menangis begitu kuat sekali sehingga tulang-tulangnya mula terpatah. Dia berkata kepada tenteranya, " Binasalah kamu sekalian! Bagaimana orang itu dapat melepaskan diri daripada kamu? Maka mereka menjawab, " Mereka adalah maksum (tidak sanggup melakukan dosa)."

Selepas itu apabila Malakul maut membawa rohnya kearah langit, maka Hadrat Jibrael as. menyambut roh itu bersama-sama dengan 70 ribu malaikat. Malaikat-malaikat ini menyampaikan berita -berita gembira kepadanya dari pihak Allah Taala. Selepas itu Malakul Maut as. membawanya sampai ke Arasy, roh itu terus sujud kepada Allah. Maka Allah taala memerintahkan kepada malaikat " Sampaikanlah roh hambaKu ini kepada, "pohon-pohon bidara yang tidak berduri. Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya, dan naungan yang tetap terbentang." (Waqiah : 28-29)

Apabila jenazahnya diletakkan didalam kubur, maka solatnya datang berdiri di sebelah kanannya. Puasanya berdiri di sebelah kirinya. Bacaan Al Quran serta zikirnya berdiri di sebelah kepalanya. Langkah-langkahnya untuk solat berjemaah berdiri di sebelah kakinya. Kesabarannya (ketika musibah-musibah dan daripada dosa) berdiri sedikit berasingan. Kemudian azab memasuki kubur dan cuba pergi ke arah mayat. Apabila ia pergi untuk menyerangnya dari sebelah kanan , maka solatnya berkata, "Awas ! Jangan mendekatinya. Demi Allah! Orang ini semasa di dunia selalu bersusah payah. Kini dia berehat , tidur." Kemudian apabila azab cuba menyerangnya dari sebelah kiri, maka secara demikianlah puasa menghalaunya. Dia cuba dari sebelah kepala, maka bacaan Al Quran serta Zikir menyekatnya dan berkata, "Tiada jalan bagimu di sini." Pendek kata, azab tidak dapat mendekatinya kerana wali Allah itu dikawal ketat oleh ibadat-ibadatnya dari segala arah. Akhirnya azab keluar semula dari kubur dalam keadaan gagal. Kemudian kesabaran yang selama ini berdiri disatu penjuru secara berasingan berkata kepada ibadat-ibadat yang lain, " Aku telah menunggu , jika sekiranya di mana-mana arah ada terdapat kelemahan (yakni mana-mana ibadatnya ada kekurangan) maka aku akan menolongnya. tetapi Alhamdulillah kamu sekalian telah berjaya menghindarkan azab. Kini aku akan membantunya semasa amalan ditimbang di hari Pengadilan."


bersambung...............

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.