RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, June 8, 2010

kata-kata hati (4) Yang bertanda ' OREN '

yang anak tandakan 'oren' (muka surat 938)

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Berikut adalah kandungan Kitab Fadhilat Sedekah, buah tangan Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariya rah.

Tamim Dari r.a berkata bahawa Allah Taala mengarahkan kepada malakul Maut, " Pergilah kepada kawanKu si anu dan bawalah rohnya kepadaKu. Aku sudah mengujinya dalam kedua-dua keadaan , gembira dan dukacita , lalu sudah mendapatinya seperti yang telah Aku kehendaki. Bawalah dia kepadaKu supaya dia dapat terlepas dari kesusahan dunia dan berehat."

Maka Malakul Maut bersama lima ratus malaikat datang kepadanya. Setiap malaikat membawa kain kapan dari syurga. Setiap malaikat membawa jambangan bunga Raihan ditangannya. Setiap bunga Raihan dari dua puluh jenis warna dan setiap warna memberi keharuman yang baru. Mereka membawa kasturi yang paling harum dalam sehelai sapu tangan dari sutera , berwarna putih. Malakul Maut duduk dekat kepalanya. Semua malaikat yang mengelilinginya lalu meletak tangan mereka di atas setiap anggota tubuhnya. sapu tangan sutera putih berkasturi diletak di bawah dagunya. Pintu syurga dibuka dihadapan pandangannya. Hatinya disenangkan dengan diperlihatkan nikmat-nikmat syurga sepertimana kanak-kanak menangis , maka orang-orang rumahnya memperlihatkannya bermacam-macam permainan untuk menyenangkannya.

Terkadang-kala bakal isteri-isterinya di syurga didepankan, kadang-kadang buah-buahan dan pakaian syurga diperlihatkan kepadanya. Pendek kata berbagai-bagai nikmat syurga dibawa dihadapannya. Bakal-bakal isterinya dalam keadaan gembira mula menari. Melihat kesemua pemandangan itu rohnya mula mengedip-ngedipkan di dalam tubuhnya (seperti burung didalam sangkar mengedip-ngedipkan untuk membebaskan dirinya). Malakul Maut berkata kepadanya, "Wahai roh yang mubarak ! Marilah pergi kearah pohon-pohon bidara yang tidak berduri, pokok-pokok pisang yang tersusun rapi dan naungan yang tetap terbentang. ( Ini merupakan isyarat kepada beberapa pemandangan di syurga yang terdapat dalam ayat-ayat berikut dari Surah Al Waqiah ; 28-30. " Mereka bersenang-lenang diantara pohon-pohon bidara yang tidak berduri. Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya dan naungan yang tetap terbentang." )

Dan Malakul Maut bercakap begitu lemah lembut dengannya, seperti Ibu bercakap dengan anaknya. Sebab dia sedia maklum bahawa roh ini adalah hampir dengan Allah Taala. Allah akan menyukainya jika dia berkelakuan lemah lembut terhadap roh ini.

Roh itu keluar dari tubuhnya dengan begitu mudah sepertimana sehelai rambut mudah di cabut dari timbunan tepung. Apabila roh keluar maka kesemua malaikat memberi salam kepadanya, lalu memberi berita gembira bahawa ia akan memasuki syurga.

Di dalam Al-Quran , peristiwa ini telah diceritakan dalam ayat berikut : " Mereka yang diambil nyawanya oleh malaikat dalam keadaan bersih suci (dari kufur, syirik dan maksiat) sambil malaikat itu berkata : ' Selamat sejahtera kamu, masuklah syurga disebabkan amal baik yang telah kamu kerjakan. " (Surah An Nahl : 32)

Jika sekiranya dia adalah seorang yang hampir dengan Allah, maka mengenainya Allah Taala berfirman : " Maka (ia akan beroleh ) rehat kesenangan , dan rahmat kesegaran , serta syurga kenikmatan ." (Al Waqiah : 89)

Bersambung....................

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.